donderdag 12 januari 2012

Reizen in de stijl van Willem Barentsz

Je bent Martijn vast al tegengekomen in de reiswijzer die deze week bij je thuisbezorgd is. Maar Martijn had nog veel meer leuke verhalen. En die pasten niet allemaal in de reisgids dus we laten je hier nog even wat uitgebreider met hem kennis maken. Wees trouwens niet verbaasd als je hem straks tegenkomt op de deelnemerslijst van jouw reis: deze kerel heeft het reisvirus goed te pakken!



Wanneer realiseerde jij je dat je meer wilde zien van de wereld?

“In de schoolbank, toen ik hoorde over de poolreis van Willem Barentz naar Nova Zembla. Die was trouwens ook redelijk in Avanta style; tentje opzetten, kampvuur maken, lokale proeverijen en een sterk groepsgevoel!

Toen ik nog in Zeeland woonde, hoorde ik regelmatig de avontuurlijke verhalen over Avanta in mijn omgeving. Daarin hoorde ik dezelfde klanken van vreemde landen en steden die ik nog vaag kende vanuit de aardrijkskundeles op de basisschool. Toen dacht ik; er moet meer zijn dan de hortensia's in de achtertuin.”

Wat was de eerste reis die je maakte met Avanta? En hoe was dat?

“Een rondreis door Scandinavië, een van de klassiekers uit het assortiment. Hier heb ik geleerd uit welke onderdelen een tent bestaat en dat het praktisch is om eerst de binnentent en dan de buitentent op te zetten in plaats van andersom. Een nachtje slapen op Jostendalsbreen gletsjer met gidsen en een klimpartij in Galdhoppigen waren openbaringen in mijn zojuist groter geworden wereld.”



Wat zijn leuke momenten?

"Zo'n hele reis is natuurlijk een bijzondere ervaring. Ik blijf de gastvrijheid van locals bijzonder vinden. In Argentinië werden we op zondag na de kerkdienst uitgenodigd bij de dominee thuis voor de maaltijd. En die maaltijd was niet bepaald karig.
Of laatst in Oman; 1 liter Benzine 25 ct, een liter water 40 ct! Dan is het leuk om by 4X4 door het land te crossen.
En in Jordanië vroegen we de weg naar een hotel. Ze wilden de weg wel wijzen maar dan onder het genot van thee en waterpijp in de tent, dat praat wat makkelijker.”

Waarom reis jij graag op deze manier?

“Het is relaxed, je hebt geen programma af te handelen en er komen spontane dingen op je pad. Dat is verrassend. Het avontuurlijke en op de meest afgelegen plaatsen buiten de gebaande paden kamperen is uniek. Je kampeert in het territorium van unieke dieren, je ziet ze in hun eigen leefwereld. Dit levert bijzondere ervaringen op. En reistijd word ook optimaal benut. Van de 24 uur heb je soms zo'n 18 uur programma. Ook de fanatieke reisleiders van Avanta doen er alles aan om alles uit de kan te halen en met de groep er iets leuks van te maken. Hun creativiteit in oplossingen boeit me. Toch iedere keer weer de mooiste natuur opzoeken en makkelijk contact leggen met locals. Ik ervaar het als bevrijdend, het moet een genetisch trekje zijn van onze verre verre voorouders: backpacken en survivallen.”



Wat heb je geleerd van de reizen die je gemaakt hebt?

“Dat zonder computer, mobiel, tomtom, agenda en mp3-speler prima te leven valt, alleen niet zonder fototoestel! Afstand doen van de luxe in Nederland, wat absoluut een zegen is, is ook best bezinnend. Ik leg met Avanta een andere focus, het kan allemaal minder. dat mensen onze luxe niet hebben en toch gelukkig kunnen zijn. En je krijgt meer inzicht in geschiedenis, kolonisatie, economie en natuur.”

Welk land of gebied staat bovenaan je wensenlijst?

“ALASKA! Van de Arctische landschap maakt dit gebied de meeste indruk. Grote diversiteit aan natuur, wijde en grootse landschappen, en het Amerikaanse tintje! Met eigen benen staan in de wereld van 'Into the wild' moet erg imposant zijn. En ik wil dolgraag twee beren broodjes zien smeren. Dat moet een wonder boven wonder zijn! Ook de film van Bruce Parry, ARCTIC CIRCLE is een goede reclame voor dit bijzondere gebied.
Vervolgens om een beetje op te warmen; de Amazone van Brazilië!”

Heb je een goede reistip voor andere Avanta-gangers?

“Tip om te bezoeken: Iguazu falls in Argentinie / Wadi Rum in Jordanie: bovenwonderlijk!
Tip vooraf: Voordat je op reis gaat informatie opzoeken, zo zie je herkenning als je er bent en begrijp je meer over het land, de cultuur, kolonisatie en oorsprong. Capitool reisgidsen zijn rijk aan info en illustratie. Weinig bagage geeft veel comfort tijdens je reis.
Veel informatie over natuur van onze bijzondere planeet geeft BBC Earth in de DVD serie 'meet your planet'. Erg fascinerend om deze te bekijken.”

Geen opmerkingen: