maandag 24 januari 2011

“Op reis voel ik me vrij en verlies ik alle besef van tijd”

In 2006 ging Suzanne voor het eerst met Avanta mee. Dat beviel haar zo goed dat ze sindsdien maar liefst zes kampeerreizen in Europa maakte. De afgelopen jaren zette ze haar tentje op in Polen, Letland, Litouwen, Italië, Barcelona, Ierland, Corsica en Sardinië. Een doorgewinterde Avanta-ganger dus. Tijd om kennis te maken!



Wie is deze fanatieke kampeerder?
“Ik ben Suzanne, 26 jaar en ik woon in Utrecht. Ik ben net klaar met mijn studie geschiedenis en ben op dit moment op zoek naar een leuke baan. Naast het lezen van (geschiedenis-) boeken doe ik ook graag creatieve dingen zoals sieraden maken en boetseren.”

Wat was de mooiste reis die je met Avanta maakte?
“Tijdens de eerste reis viel het me gelijk op dat Avanta vaak naar mooie, rustige gebieden reist. Terwijl de meeste toeristen de Algarvekust onveilig maakten, genoten wij van het ruige Noord-Portugese landschap. De sfeer in de groep was erg goed. Dat werd versterkt doordat wij op reis waren met een Volkswagenbus waarin een tafeltje in het midden zat: hierdoor ging je eerder gezellig kletsen dan knikkebollen.
Een andere bijzondere reis was die naar Zuid-Italië, aangezien ik toen al heel lang een reis naar Sicilië wilde maken. Ik had het boek ‘De Tijgerkat’ van G. Tomasi di Lampedusa al verschillende keren gelezen. Deze roman stond vol met smeuïge natuurbeschrijvingen van Siciliaanse zonsondergangen en olijfboomgaarden. Ook de mysterieuze en beetje viezige stad Palermo werd beeldend beschreven. Het bezoek aan Sicilië voldeed helemaal aan mijn verwachtingen. De beklimming van de vulkaan de Etna vond ik heel bijzonder; het was echt een soort maanlandschap waarin we beland waren.”



Waarom kies je voor Avanta?
“Tijdens mijn eerste reis (naar Portugal) viel het me al op dat het reizen met Avanta ervoor zorgt dat ik me heel vrij voel. We hadden onze slaapmatjes naast een prachtig meertje gelegd en waren ’s ochtends heel vroeg de eersten – en enigen! – die een bommetje in het rimpelloze water konden maken. Ook het dagelijkse rijden met het busje door het Portugese landschap droeg bij aan het gevoel van vrijheid. Tijdens het reizen verlies ik alle besef van tijd en dat is heel ontspannend.
Verder houd ik van het reizen met Avanta omdat er zoveel onverwachts kan gebeuren. Zo hebben we tijdens de terugreis uit Portugal een bezoek gebracht aan Parijs – met een prachtig verlichte Eiffeltoren -, en na de vakantie in de Baltische staten hebben we Berlijn aangedaan. Dat waren leuke extraatjes!
In mei 2010 bezocht ik Ierland. De vriendelijkheid en gastvrijheid van de Ieren was opvallend. Zo vroegen wij bij een supermarkt naar een bepaald product, dat daar niet aanwezig bleek te zijn. Daarop stapte de eigenaar in zijn auto en reed voor ons uit om ons de weg te wijzen naar de supermarkt van de concurrent.”

Heb je ook wel eens minder leuke dingen meegemaakt?
“Het vakantieleven bij Avanta is onvoorspelbaar, wat vooral leuke kanten heeft. Daardoor kan het alleen weleens voorkomen dat mijn maag al knorde, maar dat het nog een tijdje duurde voor we een plekje vonden waar we konden koken (en slapen).”

Heb je nog een goede reizigers-tip voor andere Avanta-gangers?
“Als je vrienden niet van de Avanta-manier van reizen houden en jij wel, moet je je vooral gewoon in je eentje opgeven. Omdat je als groep zo intensief met elkaar omgaat, leer je groepsgenoten snel genoeg kennen. Ik heb wel groepen meegemaakt waar bijna iedereen alleen mee was.”

Wat zijn je reisplannen voor 2011?
“Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt. Ik twijfel tussen een reis naar de Balkan of naar Scandinavië.”

Foto 1: Suzanne in Ierland (2010)
Foto 2: Suzanne op de Etna vulkaan in 2009



Ps. Tot 1 februari kun je profiteren van vroegboekkorting op veel verre reizen. Klik hier om nog snel een keuze te maken!

Geen opmerkingen: