zaterdag 20 september 2008

kampeergenoegens III: buitenslapen

Zoals je eerder op deze blog hebt kunnen lezen, is het een waar genoegen om in een tent te slapen (en na een vakantie weer in je eigen bed!). Het brengt een hoop nostalgie met zich mee en daarbij is het behoorlijk goedkoper dan een huis.

Maar het is zo mogelijk nog een groter genoegen om buiten te slapen. Op het gemiddelde wildkampeerstekkie is de sterrenhemel nog niet verpest door de lichtvervuiling, zoals overal in Nederland. Hoe heerlijk is het om, starend naar de sterrenhemel, in slaap te vallen? ‘Weet ik veel’ zult u zeggen. Daarom adviseer ik u zo snel mogelijk met avanta mee te gaan! Daar wordt veel buiten geslapen.

Zelf heb ik de afgelopen 12 augustus iets spectaculairs meegemaakt. Ik wist dat 12 augustus een bijzondere dag is, want dan is er vanaf de aarde namelijk een meteorenstorm te zien (vallende sterren dus.) Mijn makkers en ik besloten dan ook rücksichtslos buiten te gaan slapen. Door de zware bewolking was er echter niets, maar dan ook niets bijzonders te zien. Maar om half 3 werd ik wakker -met de nodige aandrang- onder een krakend heldere hemel. Ik keek dus naar het plafond van de aarde en zag binnen 5 tellen 3 vallende sterren, ik heb toen in een halfuur tijd 50 vallende sterren gezien!

Een rücksichtsloze buitenslaper als ik kan het ook overkomen dat er middenin de nacht toevlucht tot een tent of bus gezocht moet worden. In combinatie met je duffe hoofd en langzaam werkende hersenen kan dit enige problemen opleveren, maar als je buiten slaapt met enig beleid kunnen deze ongemakken makkelijk verholpen worden.

Voor de rest kan het je overkomen dat een koe aan je slaapzak likt bij het wakker worden of dat je 4 meter van je matje vandaan in het natte gras wakker wordt. Mijns inziens draagt dat alleen maar bij aan de genoegens van het buitenslapen.




P.

4 opmerkingen:

snorbaarder zei

Fijn dat jij rücksichtslos tenminste gewoon goed schrijft (uiteraard net opgezocht via google)! Ook los van het feit dat je dit woord gebruikt was het een genoegen om dit blogje te lezen.

Anoniem zei

Ik had het gewoon ff in Word gezet, dat programma doorgrond de Neder/Duitse talen ook perfect. Leuk al die reacties trouwens.

Anoniem zei

Van harte gefeliciteerd!
Elsien

Anoniem zei

Tamelijk plezant Jóngn! Waar blijft IV?? wellicht met als onderwerp het gezamelijk met andere zwendelaars consumeren van een tent?