zaterdag 12 mei 2012

Cultuurverschillen

Als je naar je werk moet en de trein stopt er ineens mee dan is dat voor de meeste Nederlanders genoeg reden om flink gestresst te raken, paniekerig te gaan bellen en boos te worden op alles en iedereen om hen heen. Een Avanta-groep in India ontdekte hoe het anders kan.

Niet alle treinen in India zitten zo vol;-)

In januari reist een groep onder leiding van Ies Goedbloed sr. per trein door Karnataka, een deelstaat van India. De trein is hier een heel belangrijk vervoermiddel. Als je bedenkt dat in India iedere dag net zoveel mensen per trein vervoerd worden als in de rest van de wereld, dan kun je je enigszins voorstellen hoe uitgebreid het treinnetwerk daar is.

Ies: “We hadden een lange treinreis voor de boeg en waren al even onderweg toen de trein ineens midden op het platteland tot stilstand kwam. In de trein zaten veel zakenmensen die onderweg waren naar hun werk dus ik verwachtte wel dat zij wat onrustig zouden worden van deze vertraging. Maar iedereen bleef stil. Mensen zaten lekker te lezen en niemand kwam op het idee om te gaan informeren wat er aan de hand was. Op een gegeven moment klommen mensen uit de trein en gingen buiten relaxed staan roken. Ik ging erbij staan en vroeg of ze wisten wat er aan de hand was. ‘Ja de trein staat stil, kapot waarschijnlijk’. Het leek ze niet te deren. Daarom besloot ik maar om zelf naar voren te lopen en de machinist op te zoeken. Die vertelde mij dat er inmiddels monteurs onderweg waren om de trein te komen maken. Ik ben teruggegaan om dit ook aan de rest van de mensen in onze coupe te vertellen, maar niemand leek heel geïnteresseerd.

Een paar uur later vertrokken de monteurs weer, maar bleef de trein stil staan. De zakenmensen en andere treinreizigers waren nog steeds niet in paniek, terwijl wij er ondertussen behoorlijk genoeg van hadden. Ik besloot om maar weer eens te gaan informeren bij de machinist. “Het is niet gelukt, maar er komt een andere trein”, zei hij. Dus ik ging weer terug om dit mede te delen aan de rest van de groep en de andere treinreizigers, maar nog steeds leek het ze totaal niet te boeien dat we al een paar uur stil stonden. Ook ging er niemand bellen om de vertraging door te geven aan familie of collega’s.

Toen we, uren later, eindelijk met een andere trein onze reis weer verder gingen bleek dit ook nog eens een trein te zijn die niet sterk genoeg was. Met een slakkengangetje vervolgden we onze reis.

Graslanden in Karnataka, India

Hoe komt het dat zij zo anders reageren dan wij, over het algemeen, doen in dit soort situaties?

"Niemand in deze trein raakte ongeduldig of verveeld. Dat is zo apart om mee te maken. Ze hebben min of meer dezelfde lifestyle als wij, ze hebben ook hun afspraken en werk, maar toch maken ze zich totaal niet druk. Hun instelling is: het komt wel goed. En wij als toerist willen het naadje van de kous weten. Tijd is een heel ander begrip voor hen. Ze hebben een hele andere volksaard, maar ik weet ook niet hoe dat zo gegroeid is. Mensen in Afrika hebben dat natuurlijk nog sterker. Ik heb daar vaak genoeg meegemaakt dat mensen lekker aan de kant van de weg gingen zitten als de auto er mee gestopt was. Niemand die dan actie onderneemt, alsof de onverwachte pauze wel welkom is."

Leer jij veel van dit soort relaxte reacties?

"Helaas niet echt, ik ben denk ik teveel Nederlander om hier echt wat van te leren."

Geen opmerkingen: