woensdag 8 juni 2016

Portugal, met een beetje sneeuw (verslag)

Zoals je al eerder hebt kunnen zien op de avantablog, is onze groep naar Portugal geweest.
Nee, niet op wintersport hoor! Maar daar straks meer over…

Op maandagochtend heel vroeg vlogen wij vanaf Brussel Zaventem naar Porto. Een aantal hebben het weekend daarvoor bij reisleider Maarten in de tuin gekampeerd, wat al een ervaring op zich was. Vanaf het vliegveld gingen we met huurauto’s op pad en al snel bleek dat deze BMW, Skoda en Alfa Romeo niet helemaal Avanta-proof waren. Met een geïmproviseerd imperiaal van takken kregen we al onze bagage mee en Willem veroorzaakte een praktische samenwerkingsopdracht: hoe haal je een BMW uit de sneeuw?  Jaha, in Portugal lag nog sneeuw (op de berg, 1993 m :)

Na een lange, indrukwekkende en enerverende eerste dag sloegen we ’s avonds een paar binnententjes op en genoten we nog van een kampvuur. De volgende dag ging onze route verder richting Spanje, daar hebben we ook een nacht heerlijk geslapen in de buitenlucht.

We reden door prachtige gebieden vol met bloemen, bloesembomen en kneuterige dorpjes. Onderweg spraken we met de lokale bevolking, bezochten we winkeltjes, een kasteel en doken we na een warme dag in een rivier of moddersloot. Daar konden we gelijk onze haren wassen en de dames hun benen scheren.

Omdat we geen kookstelletjes bij ons hadden, zorgden we er meestal voor dat we ’s middags warm aten en ’s avonds brood o.i.d.
Vanuit Spanje gingen we weer terug naar Portugal, richting Lissabon. Wat een leuke, gezellige, muzikale, culturele en kunstzinnige stad is dat!

Veel huizen zijn beplakt met mozaïektegeltjes en hebben veel verschillende kleuren. Ook zijn er verschillende uitzichtpunten over de stad. We zijn met de metro, de tram en tuk tuks door de stad gereden en hebben ondertussen genoten van de culinaire specialiteiten. We hebben ’s avonds met een andere Avantagroep nog wat gedronken en ’s nachts sliepen we in een hostel in de binnenstad. De volgende dag lieten we de stad achter ons en trokken langs de kust weer richting Porto. Zo bezochten we het westelijkste puntje van Europa waar we eigenlijk niet veel van gezien hebben, omdat het zo mistig was. Het weer was inmiddels omgeslagen van een strakblauwe lucht naar een dikke, grijze mist. Maar dat mocht de pret niet drukken!

Nadat we al een aantal keer natgeregend waren gingen we op zoek naar een slaapplaats. En toen het al donker was geworden vonden onze verkenners een… GROT! Aan het strand waar de vloed opkwam, legden we onze matrasjes en slaapzakken neer en zorgden de mannen voor een kampvuur. Daar hebben we heerlijk genoten van de zangkwaliteiten van de groep onder begeleiding van de gitaar en onder het genot van wortels, nootjes, rode wijn, rosé en nog meer lekkere dingen. Die nacht sliepen we bij het gedaver van de zee en in de hoop niet nat te worden door het zeewater. Toen we de volgende ochtend wakker werden, zagen we op welke plek we terechtgekomen waren. Prachtig!
Ietwat vies, gingen we bij een wegrestaurant lekker even ontbijten, opfrissen en de dagopening houden. Toen ging de reis weer verder richting Porto en onderweg hebben we nog een prachtige wandeling over een strand langs een bruisende zee gemaakt. Aan het eind van de middag kwamen we in Porto aan. Daar hebben we de auto’s schoongemaakt, gewinkeld, Port geproefd en genoten van onze geïmproviseerde liedjes voor elkaar! Zaterdagochtendvroeg hebben we een paar uurtjes op het vliegveld van Porto geslapen en toen gingen we weer terug naar het warme Nederland.

Met dank aan Geeske voor het verslag en aan Arjan voor de foto's!