dinsdag 6 januari 2015

Deelnemer Elzeline tipt: Georgië en Armenië



Altijd interessant om te weten: waarom kiest iemand voor een bepaalde bestemming, waarom Avanta en welke gebeurtenis is het meest bijgebleven? Deze week het verhaal van Elzeline, zij ging mee naar Georgië en Armenië. 
 
Elzeline op een fort in Stepanakert (hoofdstad Karabach)
 Wie is Elzeline?
“Ik ben 22 jaar, werkzaam als verpleegkundige en heb helaas een hobby: Reizen! Toen ik 18 was reisde ik voor het eerst met andere organisaties, maar daar was ik na 2 keer op een luxe manier reizen wel klaar mee. Het werd tijd voor avontuur. En als je eenmaal aan reizen begint, kun je niet meer stoppen.” 

Je bent al eerder met Avanta mee geweest. Waarom past deze manier van reizen bij jou?
Mijn eerste Avantareis ging naar Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia. Dit was ook de eerste keer dat ik ging kamperen. Het was een goede Avantavuurdoop! We hebben kanten van Afrika gezien die zo mooi zijn. We zijn in de Death-Valley geweest waar water stond, wat nooit gebeurd. En we hebben de Dune45 beklommen, wat bij veel mensen op hun wensenlijstje staat. 


De 'snelweg' in Armenië. 


Het jaar daarop ben ik naar Alaska en Canada geweest. Een ontzettend mooie reis, een van de mooiste landen die ik tot nu toe heb gezien. De immense natuur, de afstand tussen dorpjes, het idee dat mensen 1 keer in de 6 weken 7 uur naar de stad rijden om daar de boodschappen te doen, de vaderlandsliefde van de mensen…
Afgelopen zomer ben ik in Spanje, Marokko en Portugal geweest. Ook mooie landen, maar weer totaal anders.

Mijn keuze om met Avanta mee te gaan is, omdat ik landen wil ontdekken op een bijzondere manier. Ik wil contact met het land en de mensen en geen massatoerisme. Ik hou van plekken waar bijna geen toeristen komen en dingen zien die de meeste mensen nooit zien!”

 "In sommige kapotgeschoten gebouwen wonen gewoon nog mensen. Ze stappen iedere dag over de oorlogsresten heen."

In het najaar van 2014 ging je naar Georgië en Armenië. Was de reis zoals je verwacht had of juist heel anders?
“Ik heb deze reis geboekt omdat ik graag nog weg wilde in het najaar. Georgië en Armenië vond ik wel avontuurlijk klinken. Er is op internet niet heel veel over te vinden en de meeste mensen kennen het ook niet echt. Ik vond het dus moeilijk om een voorstelling bij deze landen te maken. Ik heb me laten verrassen. In het vliegtuig heb ik een aantal boekjes zitten lezen en een wensenlijstje opgesteld, en al met al hebben we deze compleet afgewerkt in 10 dagen! Een aantal van mijn wensen: wodka drinken met lokale mensen, Chatsjapoeri eten (gevuld kaasbrood, erg beroemd in Georgië) en bij mensen thuis slapen. Het verliep allemaal heel onverwacht, maar dat is juist het leuke van Avanta.  En we hadden een goede reisleider!
Ik had niet verwacht dat er nog zoveel over zou zijn van de Sovjet-Unie. Je zag nog veel invloeden terug in gebouwen en mensen. In delen van Armenië en Nagorno Karabach hadden mensen nog nooit toeristen gezien en al helemaal niet uit Nederland.” 



Soushi  in Karabach, kapotgeschoten flatgebouwen waar mensen nog steeds wonen.



Kun je iets vertellen over een bijzonder voorval tijdens de reis? 
“De reis zat vol bijzondere momenten, we werden vaak uitgenodigd bij mensen om te eten en drinken en soms zelfs te blijven slapen. Er was veel contact met de lokale bevolking. Het meest bijzonder vond ik toen we in Nagorno-Karabach door een stadje  Soushi liepen waar in de jaren 90 ontzettend is gevochten. Hele gebouwen zijn verwoest en alles is blijven liggen, in sommige kapotgeschoten gebouwen wonen gewoon nog mensen. Ze stappen iedere dag over de oorlogsresten heen en lijken dit gewoon te accepteren.” 

Groepsfoto midden in de bergen aan de grens met Azerbeidzjan.


Wat vond je van Georgië?
“Georgië is in vergelijking met Armenië nog vrij ontwikkeld. Zeker in de hoofdstad Tbilisi merk je dat er enorme vooruitgang is. Er wordt moderne architectuur gebouwd en toerisme is in opkomst.
De natuur is erg mooi en ook hier zijn de mensen erg trots op hun land.” 

Wat is je het meest bijgebleven van de reis? 
Ondanks dat de mensen daar niet veel hebben, zijn ze ontzettend gastvrij. Overal waar je kwam werd je uitgenodigd, werd er eten en drinken op tafel gezet en moest je ook echt eten. Het was een belediging om hier niet aan deel te nemen. De mensen spreken bijna geen Engels, dus met handen en voeten werd er gepraat. Veel gebaren blijken toch erg universeel en worden overal ter wereld gebruikt.
In Georgië kennen ze Nederland wel. De president die tot 2 jaar geleden aan de macht is geweest was getrouwd met een Zeeuwse. Zij heeft veel goede dingen gedaan voor het ontwikkelingswerk, de Georgiërs zijn nog steeds erg blij met hun Nederlandse Sandra.
De bevolking vond het wel heel raar dat wij als ´rijke Nederlanders´ in oktober gingen kamperen. Als je genoeg geld hebt om op vakantie te gaan kun je toch in een hotel gaan zitten?”


"De bevolking is ontzettend gastvrij. Overal waar je kwam werd je uitgenodigd en werd er eten en drinken op tafel gezet."


Sneeuw, grensweg van Armenië naar Nagorno-Karabach.


Heb je een favoriete foto? Zo ja, wat is het verhaal erachter?
Op zondag regende het ontzettend hard. Wij in de auto over de slechte wegen op zoek naar een kerkje in een van de dorpjes. Als we een kruisgebaar maakten, snapte de mensen wel dat we op zoek waren naar de kerk.  We werden dan naar een begraafplaats gestuurd waar een leeg kerkje stond. Uiteindelijk waren we op weg terug naar de tenten en vroegen we toch nog maar één keer naar een kerk aan een groepje mannen die daar stonden te kletsen. Een van de mannen belde met zijn zus want zij sprak Engels. We werden na veel telefoneren naar een oude kerk gebracht. Er kwam een pastor uit het dorp aan die speciaal voor ons een dienst verzorgde. Het was dan wel katholiek en totaal niet te verstaan voor ons, dat moment was erg bijzonder. We hebben zelf nog wat gezongen en een stuk uit de bijbel gelezen. Later hoorden we dat er alleen kerkdiensten in de stad worden gehouden."
 
Favoriete foto met bijzonder verhaal.
Zou je deze reis aanraden aan anderen?
“Ik zou deze reis zeker aanbevelen; de natuur, de mensen en de landen. Ontzettend gaaf! Wij waren de derde Avantagroep die deze landen bezocht, dat is toch leuk! Als je op zoek bent naar een speciaal land, met mooie natuur en bijzondere mensen……. Georgië en Armenië zijn dan je landen!”

Heb je al nagedacht over een volgende reisbestemming en waar zou je dan naartoe willen?
“Er zijn nog zoveel landen op mijn bucket list die ik zou willen zien; onder andere Zuid- Amerika, Cuba en Afrika. Welke landen ik aankomend jaar hoop te bezoeken, weet ik nog niet. Maar ik weet wel dat er ontzettend veel moois te zien is op de aarde en dat het reizen je altijd weer aan denken zet!”

Volgende keer het verhaal van deelnemer Ruben. Hij ging ook naar Armenië en Georgië, maar heeft weer een heel ander verhaal!

Enthousiast geworden door Elzeline? Bekijk dan snel deze reis!

Geen opmerkingen: