maandag 12 januari 2015

Armenië en Georgië volgens deelnemer Ruben

Armenië en Georgië; niet de meest voor de hand liggende vakantiebestemmingen. Toch zijn het landen die een bezoek meer dan waard zijn. Dat kon je hier al lezen, maar ook deelnemer Ruben wilde zijn enthousiasme over deze reis delen. Vandaag zijn verhaal!



Wie is Ruben?
“Ik ben 24 jaar en woon in de mooiste stad van Nederland. Ik hoor je al denken… het is Den Helder. In het dagelijks leven ben ik werkzaam in de aardolie productie op het Nederlandse deel van de Noordzee. Mijn vrije tijd besteed ik o.a. aan wielrennen, mountainbiken en het maken van mooie reizen. Als vrijwilliger ben ik actief in de christelijke verslavingszorg en in een christelijk jongerencentrum. Sinds kort ben ik ook bezig met een studie naast mijn baan.”  

Georgië
"De gastvrijheid van de Georgiërs is echt ongekend groot. Volgens mij zijn we bijna iedere avond bij mensen thuis uitgenodigd."
Je bent al eerder met Avanta meegeweest. Waarom past deze manier van reizen bij jou?
“Ik heb inderdaad al verschillende reizen gemaakt met Avanta; o.a. naar Turkije, Noord-Griekenland, Servië, Macedonië, Bulgarije, Israël, Ethiopië, Iran, Georgië, Armenië en Nagorno Karabach (alleen erkend door Armenië).
Ik wil graag landen bezoeken waar ik nog niet eerder ben geweest. Ik kies daarom reizen uit met voor mij nieuwe en interessante bestemmingen. Iran was er ook zo een. Niet echt alledaags, en daarom ook om nooit meer te vergeten.
Waarom Avanta? Aan de ene kant, omdat het geweldig is om op een avontuurlijke manier andere culturen te ontdekken. Het avontuurlijke is namelijk wat Avanta Avanta maakt (deze manier van reizen heb ik bij andere organisaties nog niet kunnen vinden). En aan de andere kant is het heel bijzonder om dit te doen samen met medechristenen.”


Armenia snickers

In het najaar van 2014 ging je naar Georgië en Armenië. Was de reis zoals je verwacht had of juist totaal anders?
“Ik koos voor deze reis, omdat deze landen mij interesseren qua oorlogshistorie. De constante ruzies over gebieden en het bestuur daarover intrigeren mij. Ik had hoge verwachtingen van de Kaukasus. Ook hoopte ik op mooi weer en nam nagenoeg alleen maar kleding mee voor hogere temperaturen. Dat viel een klein beetje tegen. Ik herinner me een nacht in de bergen met een paar graden onder nul, waarbij ik mijzelf isoleerde met een vuilniszak die ik om mijn lichaam wikkelde. Een idee dat midden in de nacht spontaan ontstond (het werkte trouwens niet…). Gelukkig hebben we ook dagen gehad met lekker weer! De natuur in de Kaukasus is prachtig, vooral in de herfst met al die geelbruine kleuren. Deze reis was in een woord: geweldig!”
 "Ik koos voor deze reis, omdat deze landen mij interesseren qua oorlogshistorie."
 
Tbilisi Georgië


David Garetja Monestrie Georgië - een in de rotsen uitgehouwen klooster

De Georgiërs staan bekend als een gastvrij volk. Hebben jullie dat ervaren?
“De gastvrijheid van de Georgiërs is echt ongekend groot. Volgens mij zijn we bijna iedere avond bij mensen thuis uitgenodigd. Je moet op een reis als deze overigens wel een beetje bestand zijn tegen wodka. Dat is nu eenmaal volksdrank nummer één. Ook voor gasten.”

Wat vond je van Armenië?
“Armenië is een schitterend land met veel kloostertjes en kerkjes, prachtige bergen, een interessante historie en rijke cultuur. Het is een van de oudste landen ter wereld. Vanuit de hoofdstad Jerevan hebben we, weliswaar vaag, de Ararat kunnen zien.”

Onze Armeense kampvuur-vrienden

Wat is je het meest bijgebleven van de reis?
“Zoals het een echte man betaamt, verzorgden wij (de twee mannen) elke avond het hout voor het vuur. De avonden zijn kort en fris, de nachten lang en koud. Voor het onderhouden van het vuur werd dan wel elke avond een local bereid gevonden. Gewoon gratis. Ze wilden er niets voor hebben en de alcohol en het eten namen ze vaak zelf mee. Die wodka kun je trouwens ook erg goed gebruiken voor het aanmaken van het vuur, want ik ben niet echt een liefhebber.
Verder werden we in Armenië aangehouden door de politie. Uiteraard begrepen we eerst niet wat we fout hadden gedaan, maar dat hielden we niet lang vol. Het was opgenomen op camera. Gelukkig zag ik al snel de hoogte van de boete halveren. En een kwartier later nog eens. Hoe onze reisleidster het voor elkaar kreeg, is me nog steeds een raadsel. Mij zou het niet gelukt zijn, maar goed, ik ben dan ook geen vrouw. Uiteindelijk betaalden we totaal 20 euro voor het inhalen over doorgetrokken streep en dat met twee 4WD’s.
Ach, er is nog zoveel meer te vertellen…”


Gezelligheid bij de lokale bevolking
Heb je een favoriete foto? Zo ja, wat is het verhaal erachter?
“Ik heb eigenlijk alleen maar favoriete foto’s, maar deze foto is gemaakt vóór het huis van Arthur en z’n vrouw in Nagorno Karabach. Bij hen beleefden we een hele gezellige avond, een nachtelijk avontuur met zeven personen in een Lada.’s Nachts hebben we heerlijk geslapen bij de warme kachel. Wat een gastvrijheid!”

Zou je deze reis aanraden aan anderen?
“Ja! De prachtige Kaukasus, de gastvrijheid en het reizen daar met Avanta is om over naar huis te schrijven!”

Zin gekregen in deze bestemmingen? 12 dagen Georgië en Armenië

Geen opmerkingen: