maandag 10 november 2014

Liftend van Warschau naar Middelburg

Eind oktober stapten 14 Avanta-reisleiders in het vliegtuig op weg naar Warschau. Een idee van Maarten en Anthonie. Ze organiseerden dit niet alleen omdat zij liften ontzettend gaaf vinden, maar ook omdat ze vinden dat een reisleider veel kan leren van deze manier van reizen.

Reisleider Mirelle was er ook bij en deelt haar enthousiasme met ons: 

Voor vertrek even goed de kaart bestuderen.

Meewarige blikken als ik vertel dat ik ga liften in de herfstvakantie. Opgetrokken wenkbrauwen en zelfs de opmerking ‘Hoe ouder, hoe gekker….!’ Maar ik ben, hoe dan ook, om. Liften is een ontzettend gave manier van reizen, die helemaal bij Avanta past. Waarom? Lees onderstaande anekdotes!

De liftbordjes zijn gemaakt. Een laatste foto voordat de teams uit elkaar gaan. 

Spanje-Portugal
Ik krijg een mail waarin staat dat we kaarten mee moeten nemen van Spanje en Portugal. Sta je op het vliegveld in Eindhoven, omringd door 13 andere reisleiders, en krijg je te horen van Maarten dat we naar Warschau gaan. Mwah, iets uit de richting, maar ongetwijfeld minstens zo avontuurlijk… En als reisleider moet je om kunnen gaan met onverwachte situaties dus dit is gelijk een mooie test. 


Reisleider Bartwim is er klaar voor
Hét BORDJE
Dat bordje waar je mee aan de kant staat is dus ontzettend belangrijk. Welke plaats schrijf je er op?  Met name de Poolse namen zijn leuk- ook om uit te spreken overigens. Je houding -bij dat bordje- ook belangrijk. Oogcontact maken werkt ontzettend goed, dat hadden we al snel door! Soms even je kaartje in de lucht houden en even goed grijnzen -om te benadrukken dat je écht een gezellige meerijder bent…



Welke van deze twee lifters heeft de beste 'lift-houding'? 

Studentski? 
Dat is het enige wat ik versta van het Poolse gesprek wat de chauffeur probeert aan te knopen. Ik zit op een matras, klaar om weg te duiken achter de stoel van de chauffeur als er een controlepost in het zicht komt. Ik schud met mijn hoofd: nee, geen studentski! Hoe leg ik uit wat we wel zijn? Een headset biedt uitkomst: één oordopje in mijn oor, één dopje in het oor van de chauffeur en zijn kleindochter die als tolk fungeert aan de andere kant van de lijn. Communication can be so easy! 


  
„Aáh, da sind die Holländer…!“
En vervolgens begroet worden met een omhelzing bij de voordeur. Tijdstip? Midden in de nacht, 00.05uur. Na een lange tijd in de file te hebben gestaan, zijn we eindelijk aangekomen bij een adres waar ook een ander ‘liftteam’ overnacht. Een grote boerderij waar plek genoeg is, het bier koud staat en véél chocola is. Kan het beter? Wat ontzettend gastvrij is dit Duitse echtpaar van 80 jaar oud. Voordat ‘opa’ ons wegbrengt naar de snelweg de volgende ochtend, moeten we nog wel even zijn land bewonderen. Een fantastische locatie voor een Avanta-reisleider-weekend, maar dit dorpje vlakbij Hannover is daarvoor nu net wat te ver.






Liftkoorts
Na 3 dagen, waarin we met de meest diverse ‘drivers’ hebben meegereden, strandden we uiteindelijk allemaal in Middelburg. De ene anekdote na de andere wordt verteld, waardoor er iets in mij wordt aangewakkerd: namelijk de liftkoorts. Wanneer gaan we weer….?







1 opmerking:

Floris zei

Wat interessant om dit te lezen, en vooral wat avontuurlijk! Ik doe dit soort dingen niet zo snel, ook al ben ik gek op reizen, maar ik heb hier misschien het lef niet oor. Wel vond ik het erg interessant om de anekdotes te lezen en ben ik benieuwd naar nog meer verhalen! Leuk ook om te lezen hoe zeer je ervan genoten hebt!