woensdag 1 mei 2013

Reisleiders' favorites: Jan (I)

We willen jou als deelnemer met de tips van onze reisleiders een beetje op weg helpen bij de aanschaf van je kampeeruitrusting. Deze keer reisleider Jan over zijn backpack, slaapmat en slaapzak.

Vandaag deel I: Jan de Voogd  

Bezocht onder andere: Zuidelijk Afrika, India, VS, Israël en Jordanië  

Gaat dit jaar naar: Cuba  

 Volle backpack bij aankomst op het vliegveld: tent erop, dagrugzak erin, lekker je handen vrij en op pad!

Merk en type backpack: Jack Wolfskin Atlas II, gekocht in 1998. Het is grote rugzak (60 liter), maar hij past wel goed op mijn rug. Ik ben redelijk groot (1,99m) en dan heb je ook een grotere rugzak nodig.  

Hoe reist dat? Prima! Al heb ik al die ruimte niet nodig. Ik neem steeds minder mee. Je hebt niet zoveel nodig en vieze kleding kun je beter wassen en opnieuw aantrekken dan laten stikken in een rugzak. Toch is deze grote rugzak prettig voor mij. Als reisleider heb je toch vaak iets extra’s bij je en dan is het handig dat je er iets bij kunt proppen. Om te zorgen dat je backpak prettig draagt moet je letten op twee dingen: 1. goed afstellen, dus 2/3 van het gewicht op je heupen laten rusten en rugzak goed tegen je rug aan, 2. goed indelen, dus zware spullen onderin en tegen je rug aan. Nog een tip voor het indelen van je rugzak: stop er niet alles los in. Stop alle kleding in plastic (boodschappen) tasjes. Op deze manier wordt het geen bende in je backpack, blijft alles schoon, droog en kun je alles makkelijk terugvinden.  

Hier mijn spulletjes uitgestald. Mijn favoriete dagrugzak is die groene legerrugzak, hij is enorm sterk en waterdicht. Er past met gemak een watermeloen van 10kg in, maar ook met bijna niets erin is hij goed te gebruiken. De plunjebaal gebruik ik altijd om tenten mee te nemen naar het vliegveld en daarna als flightbag. 

Merk en type slaapzak: Sinds 2000 een mummie van Fjällräven, Trail II met donsvulling. Comfortabel tot -5 graden en je kunt er een klein pakketje van maken.

Hoe slaapt dat? Een mummie is krap en daar moet ik altijd even aan wennen, hij is met 1 meter 95 ook net iets te kort. Ik gebruik het tegenwoordig altijd icm een lakenzak. Zo kun je de slaapzak schoon houden en de lakenzak was je gewoon weer uit. In Europa gebruik ik altijd een gewone slaapzak (dekenmodel), gekocht in 1996 bij een dumpzaak. Gewoon van katoen met een fatsoenlijke vulling, niet zo’n synthetisch geval, want daar ga je enorm in zweten. Een dekenmodel is comfortabeler en niet zo warm. Een mummie heb je in de zomer in Europa meestal niet nodig.  

Merk en type slaapmat: Een Thermarest Trail Pro Large Green Moss, vorige zomer aangeschaft. Ik ben lang en wil wat comfort voor mijn rug. Dit matje is 5 cm dik, self-inflating en 196 cm lang. Opgerold is het een pakketje van 33x18cm.  

Hoe ligt dat? Dit matje ligt goed. Thermarest behoort al jaren tot de top van slaapmatjes. De betere merken zorgen er voor dat er geen kou van de grond naar je lijf doorstraalt.

Belangrijkste tip als het gaat om het aanschaffen van reisbenodigdheden: Ik heb de afgelopen jaren het meeste plezier gehad van degelijke spullen van een goede kwaliteit. Ga voor de simpele degelijke spullen daar heb je lang plezier van!  

Volgende keer: reisleider Anthony Poppe over zijn favorieten!

Geen opmerkingen: