dinsdag 15 november 2016

Avanta stories nr. 2: Annapurna, een letterlijk hoogtepunt


Ploeterend en zwetend in de striemende regen, klim ik langzaam één van ’s werelds hoogste bergmassieven op. Waarom maak ik het mezelf zo moeilijk? Ik kan ook thuis liggend op mijn sofa plaatjes kijken van besneeuwde bergtoppen. Dat had gekund, maar dan had ik nooit zo kunnen genieten van deze mooie ervaring, waarvoor ik zo hard aan het werk ben.


De opzet van de vakantie in Nepal is een trektocht door het prachtige Himalayagebergte. In drie dagen klimmen we naar Annapurna Base Camp en dalen weer in twee dagen af. Dat klinkt simpel, maar in moessontijd betekent dat heel veel regen, bloedzuigers en kans op lawines. Omdat we ook boven de 3000 meter komen, is er ook nog kans op hoogteziekte. Kortom, het gaat bikkelen worden.

Terug naar mijn geploeter. Na veel gezwoeg en gezweet, zie ik uiteindelijk gebedsvlaggen en een verzameling gebouwtjes. Jawel, ik heb basecamp gehaald! Mijn groepsgenoten vangen mij op en samen vieren we ons doel.

Tja, wel het doel halen, maar waar is het uitzicht?? Een dikke laag mist scheidt ons van de bergtoppen. Reisleider Martin Biersteker geeft de moed niet op. Hij zet ’s nachts elk uur zijn wekker om te checken of het al helder is. En dan, midden in de nacht een tromgeroffel op de deur en een luide kreet: ‘Wakker worden! De Annapurna!!’ Mijn slaap nog uit de ogen wrijvend, loop ik de nacht in en kijk ik met verwondering naar een majestueus bergmassief omringd door een heldere sterrenhemel. De Annapurna…eindelijk!


Bedankt Hannah, voor deze gave Avanta story!

Foto’s met dank aan: Martin Biersteker en Jan van den Top

Geen opmerkingen: