vrijdag 28 augustus 2009

Voor een half jaar naar Zambia

6 maanden weg
Nog twee weken en dan is het zover, dan gaat blogbeheerder P. naar Zambia. En niet voor een kwartier of twintig minuten, nee voor pak ‘m beet een halfjaar. U begrijpt het misschien al, dit is niet louter vakantie vieren. Er gaat daar gewerkt worden. Vier maanden lang. De andere 2 maanden zal ik gaan reizen door Zambia en de omliggende landen.

Vrijwilligerswerk
De organisatie waar voor ik ga werken heet GCPDO (Great Commision for People Development and Orphans) Ik ben met deze organisatie in contact gekomen via Woord & Daad. GCPDO is opgericht door een dominee in het plaatsje Chipata, Zambia. Hij begon klein, maar is samen gaan werken met andere mensen en ondertussen is het een redelijke organisatie die zich richt op het bestrijden van de regionale armoede. Ze bestrijden de algehele armoede door zich te richten op de volgende vijf punten:

- Onderwijs
- Voedselhulp
- Aids/gezondheid
- Watervoorziening
- Sanitair

Mijn bedoeling is om de organisatie daar bij te helpen. Een belangrijk middel van de organisatie is – je raadt het al - geld. Dat geld is er niet en moeten ze dus zien te krijgen van donororganisaties in o.a. Nederland. Maar die geven hun geld niet zomaar en GCPDO moet zich dus zien te promoten. Ze moeten aantonen dat het geld dat ze krijgen of hebben, goed besteed wordt. Als Westerse organisaties merken dat hun geld goed besteed wordt, dan bieden ze natuurlijk sneller financiële hulp. Een van mijn taken is dus om die organisaties duidelijk te maken dat hun geld in goede handen is, teneinde wat geld bij ze los te peuteren. De middelen hiervoor zijn een website, een nieuwsbrief en een promotiefilm. De website moet ik onderhouden, de nieuwsbrief en de film moet ik gaan maken.
Naast deze taken zal ik me ook bezighouden met andere praktijkactiviteiten in en rondom Chipata.

Backpacken
De bedoeling is dat ik, na die vier maanden werken, ga backpacken. Mijn reisplannen zijn nog niet helemaal duidelijk, maar die komen nog wel een keer op dit blog te staan.

Prikjes, ook die horen bij de voorbereidingen als je naar Afrika gaat.

P.

Geen opmerkingen: