donderdag 16 mei 2013

Reisleiders' favorites: Anthonie (II)

Reisleider Jan deelde hier al eerder zijn ervaringen en tips voor het aanschaffen van een slaapmat, slaapzak en backpack. Maar de adviezen van reisleider en echte buitensport-man Anthonie wilden we jullie ook niet onthouden! Lees het artikel en doe er je voordeel mee.

Vandaag deel II: Anthonie Poppe

Anthonie met zijn uitrusting in Jordanië, Wadi Rum

Naam reisleider: Anthonie Poppe

Bezocht onder andere: Veel landen in Europa, Pacific, Azië, Noord-Amerika, Midden-Amerika, Afrika. Alle provincies in Nederland en de meeste plaatsen in Nederland.

Gaat dit jaar naar:  Amazonegebied in Brazilië.

Vanaf mijn 12e levensjaar ben ik al bezig met het actief reizen door de natuur en de daarbij behorende materialen. Het begon met een slaapzak van drie kilo op één van de vele fietsvakanties met mijn vader. De tent was daarbij ook nog eens zes kilo dus we hadden in ieder geval een goede training! Naarmate de jaren verstreken werden we professioneler en dus gingen we ook steeds verder en harder fietsen terwijl we ook nog om ons heen konden kijken!

Tegenwoordig zie ik zoveel onzin in de buitensportwinkels liggen dat ik wel eens vind dat het doorgeslagen is. Een doosje met velletjes zeep - neem gewoon een blokkie zeep mee!
Speciale wasknijpers - die van m'n moeder deden het ook altijd prima!
Verder drink ik m'n water ook gewoon uit plastic flesjes, er komen tenminste geen deuken in.
En m'n beker is ook m'n bord.
Als je alles moet geloven wat ze in die buitensportwinkels vertellen dan ga je met 100 kilo aan materiaal op pad. Okay, misschien een beetje kort door de bocht maar laat je niet verleiden door van alles te gaan kopen.
En toch is het zo: Goed materiaal is belangrijk. Hieronder drie dingen die je in ieder geval wel nodig hebt!
Bepakt en bezakt in Bulgarije

Merk en type backpack: Vaude - type onleesbaar - 85 liter - gekocht in Nieuw-Zeeland 2007

Hoe reist dat? In deze backpack past genoeg om de wereld mee over te gaan en daarom is er ook ruimte voor extra dingen zoals wat water en boodschappen aan het einde van de dag. Het is een geschikte tas voor zowel backpacken als bijvoorbeeld bergtochten.
De heupband is verstelbaar in hoogte via een aluminium frame en ook de schouderbanden kan je in allerlei posities krijgen, afhankelijk van spier- of vetmassa van de reiziger.
Een goede backpack spaart je rug! Op internet is veel informatie te vinden over de gewichtsverdeling in je backpack. Je moet bijvoorbeeld niet het zwaarste bovenin of onderin stoppen. 
Ik adviseer om je spullen per onderwerp in sterke plastic tassen te doen. Zo heb je binnen een halve minuut dat te pakken wat je wilt hebben en het pakt makkelijk in- en uit. Verder maak je het zo waterdicht.
Bezit naast het hoofdvak zowel een aparte ruimte onderin als 2 zijvakken.
Toen ik in 2007 naar Nieuw-Zeeland ging had ik een goedkope backpack van rond de 40 euro. Deze was bij aankomst in Wellington al kapot. Ik heb toen een nieuwe backpack van Vaude gekocht die behoorlijk prijzig was. Kwaliteit mag wat kosten. Want deze backpack is ondertussen zes jaar oud en veelvuldig gebruikt waarvan één jaar onafgebroken. Ik hoop er nog een tijd mee te doen.
Mijn backpack bezit de kenmerken van zwarte motorolie uit Siberië en ruikt nog naar de urine van een klein Afrikaans kind. Er zitten kleine gaatjes in van een Mexicaanse sigaar. De kleur van het rode zand uit Australië gaat er nooit meer uit.  Daarnaast zijn er ondertussen helaas wel twee ritsen kapot, maar hij wil er nog niet mee stoppen.
Je kampeeruitrusting moet tegen een stootje kunnen - Tadzjikistan
Merk en type slaapzak: Nomad - comfortabel tot -4.
Hoe slaapt dat?
Een heerlijke lichtgewicht en compacte slaapzak die toch lekker warm is. Mensen onderschatten vaak de koude in de nacht. Deze fout maakte ik ook in Australië. Op het vaste land was het 's nachts heerlijk warm, het was zomer. Tot dat we naar Tasmanië gingen en ik 's nachts trillend van de kou wakker werd!
Als het echt koud is ga ik met thermokleding aan in de slaapzak liggen.
Wanneer je veel te voet gaat verplaatsen, zou je dom zijn als je een te zware slaapzak mee gaat sjouwen!
Tip: Neem een lakenzak mee. Bij extreme warmte kan je deze ook als slaapzak gebruiken. Zo heb je toch bescherming tegen vliegen, muggen en zand.

Met een Avantagroep bij de grensovergang van Ethiopië en Sudan
Merk en type slaapmat: Thermarest - light - 900 gram - 3 cm dik
Hoe ligt dat? Behalve de slaapzak is je slaapmatje ook heel belangrijk voor de warmte. Dit matje is licht maar geeft toch een hele goede ondersteuning tijdens het slapen voor de rug en heupen. Ik gebruik mijn fleece-trui vaak als kussen.
Tijdens mijn reis in Afrika heb ik drie maanden op een lek matje geslapen. Als je dan 's ochtends op staat dan hoor je alles kraken, trekken en weer terug schieten....
Belangrijkste tip als het gaat om het aanschaffen van reisbenodigdheden: Doe het bewust, op maat, en met de hoop op een lang gebruik. 
Een goede voorbereiding is het halve werk. Met goed materiaal erbij ben je dus klaar voor je reis!
Kijk ook eens op www.oppad.nl voor tips en reviews.

Volle bak - in Sudan

2 opmerkingen:

sjoerd zei

Ha Anthonie. Ik heb ook wel het een aan ander aan landen gezien en bezocht. Maar Jordanië staat bij mij toch in meerdere opzichten op een. Vriendelijke mensen maar vooral zo veel moois. Zeker Wadi Rum. Kicke foto ook van jou.

Andries M zei

Wat een gave reis moet dat geweest zijn. Zou heel graag een keer naar het Midden-Oosten gaan. Wat is Avanta-Reizen precies? Groet Andries